فروشگاه فرش شادمان

اطلاعاتی در رابطه با انواع فرش و زیر مجموعه های آن

فروشگاه فرش شادمان

اطلاعاتی در رابطه با انواع فرش و زیر مجموعه های آن

  • ۰
  • ۰

فرش کاشان چنان در جهان دارای شهرت شده است که به عنوان نماد هنر ایران در جهان شناخته شده است .

 یکی از مواردی که در خرید فرش به نقشه ان دقت می کنیم زمان خرید فرش جهیزیه است .

یکی از مراحل تولید فرش نقشه کشی فرش است که از مهمترین مراحل تولید فرش محسوب میشود.یک شخص بافنده هرچقدر هم که مهارت داشته باشد اما تا نقشه فرش زیبا نباشد هنر او به چشم نمی اید .

مقاله مرتبط : صادرات فرش ماشینی 

 

شاید بهتر باشد بگوییم که تولید فرش بدون نقشه کشی مناسب هیچ گاه پیشرفت نمی کند .بعد از کالا های نفتی ،بیشترین صادرات درزمینه فرش بوده که نقشه در این زمینه بی تاثیر نبوده است .در واقع نقشه کشی فرش حالت زیربنایی وپایه دارد .

هرچیزی که از پایه مشکل دار باشد تا آخر فرایند تولیدش بامشکل روبه رو است ویک محصول خوب تولید نمی شود .نقشه کشی فرش مکمل ویاورانی دارد که مکمل ان رنگ آمیزی ونقطه چینی فرش است .

نکته ای که این وسط میماند این است که رنگ آمیزی فرش درجه اهمیتش درحد نقشه کشی است وشاید از نقشه کشی هم مهمتر باشد اگر رنگ آمیزی زیبا روی نقشه فرش گذاشته نشود نقشه از جلوه خودش می افتد .

شهر کاشان به دلیل اینکه قطب تولید فرش است و فرش کاشان شهرت فراوانی دارد هنر نقشه کشی هنوز در این شهر پابرجاست .

 

 

نقشه کشی دستی و رایانه ای 

نقشه کشی فرش هم درزمره صنایع دستی ایران است .که طراحی نقوش سایر هنر های اصیل ایرانی مثل گلیم ،پادری وغیره در حیطه نقشه کشی است .نقشه کشی به دو دسته کلی تقسیم میشود . نقشه کشی فرش هااز لحاظ رنگ نیز به دودسته سیاه قلم ورنگی تقسیم می شوند. عامل دیگری که در نقشه کشی فرش مورد بررسی قرار میگیرد جغرافیای منطقه ای است. نقشه کشی به دودسته نقشه  روستایی وشهری تقسیم میشود که نقشه های روستایی بیشتر ذهنی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

نقشه کشی های رایانه ای جدیدا ورود هستند.در زمان کنون استفاده از این روش برای کشیدن نقشه استفاده می کنند. به همین سبب نرم افزار های زیادی در زمینه نقشه کشی فرش طراحی شد .از مزایای نقشه کشی با رایانه می توان به سرعت بخشیدن به کار وصرفه جویی در منابع واز همه بااهمیت تر این است که امکان تغییر در هرمرحله اشاره کرد .در واقع طراحان قبل از اینکه نقشه ها را چاپ کند می تواند ببیند که رنگ ها چقدر هماهنگی دارند ودر صورت نداشتن تمایل به این رنگ آمیزی که انجام داده می تواند ان راسریعا تغییر دهند.

 

نکاتی که در هنگام رنگ زدن نقشه ها مهم است که حتما در نظر گرفته شود :

1)ابتدا گل های اصلی رنگ شوند وسپس گل های دیگر رنگ امیزی شوندحتی انتخاب رنگ گل های اصلی اول انجام شود .

2)انتخاب رنگ مرحله ای مهم است ،دراین مرحله رنگ ها را در صفحه کمکی کنار هم میکشیم تا مشخص شود که رنگ ها درست انتخاب شده اند یا نه؟

3)رنگ زمینه برای انتخاب رنگ گل ها بسیار موثر است .

4)در نقشه هایی که شلوغ هستند در ترکیب وتقسیم بندی ذهنی گل ها قبل از رنگ کردن گل باید انجام شود ودراین مسأله باید دقت کافی انجام شود .

5)نباید رنگ های گرم را یک طرف ورنگ های سرد را در طرف دیگر متمرکز کرد.دراینجا ذهن خلاق نقشه کش به سراغش می اید تا رنک آمیزی به بهترین شیوه صورت گیرد .

 

تفاوت نقشه های فارسی و ترکی 

 

 

 

 

 

 

 

1)تفاوت های اساسی که دراین رابطه وجود دارد به صورت کاملا دقیق رنگ مورد نظر بافت بر سطح نقشه فارسی گذاشته میشود دقیقا تفاوت درهمین جاست زیرا در نقشه های ترکی نقشه را با رنگ های زنده ،سایه میزنند ورنگ  های اصلی دارای کد هستند که به وسیله عدد روی نقشه نوشته می شوند .در نقشه های ترکی بافنده از روی جدولی که زیر هر عدد نخ مطابق با آن چسبانیده شده ورنگ مربوط به هرعدد راانتخاب کرده وکار بافت را انجام میدهد.

2)تفاوتی دیگری که در این بین وجود دارد در رج شمار متفاوتی دارد مثلا در ترکی 7سانتی متر محاسبه می شود ولی در فارسی 6.5سانتی متر محاسبه میشود.

3)براساس نوع بافت نیز با هم تفاوت دارند بافت هاب فارسی نا متقارن هستند اما بافت های ترکی متقارن هستند .

 

مراحل نقشه کشی دستی یا سنتی

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از نقشه ها توسط خطوط گردان یا منحنی ترسیم میشوند،که این نقشه در شهر ها رایج تر است .به همین دلیل بر روی این نقشه ،نام نقشه های شهری  بافت را گذارده اند و درتمام نقشه از خطوط منحنی برای ترسیم نقوش استفاده میشود این نوع نقشه ها در مقایسه با نقشه های شکسته ویا هندسی دارای پیچیدگی بیشتری هستند وبه همین دلیل ذهنی بافت نیستند وحتما نیاز به طراحی دارند .مهمتر ان است که برای این نوع نقشه ها تجربه خاصی نیاز است .

اما یک سری دیگر از نقشه ها وجو دارند که به صورت ترکیبی از نقشه های هندسی وگردان هستند به طور کلی نقشه های قالی تقسیم بندی 20 گره ای دارند .

مطلبی دیگر که در مورد نقشه ها باید گفت این است که برحسب نقطه گذاری نیز می توان نقشه ها را تقسیم بندی کرد .

1)نقشه هایی که تمام انها نقطه گذاری شده است.

2)نقشه هایی که قسمتی از آن ها نقطه گذاری شده است .

3)نقشه هایی که اصلا نقطه گذاری نشده اند .

بافتن فرش بااستفاده از نقشه هایی که نقطه گذاری شده اند راحت ترهستند .

گره هایی که در بخش قبل در موردشان صحبت کردیم مخصوصا گره تک تار یا آویز  برای بافت نقشه هایی که قسمتی از آن ها نقطه گذاری نشده اند،قابل استفاده هستند 

 

کمی در مورد گره های فرش بدانیم  

  • ۹۸/۰۴/۲۵
  • مدیر سایت

نظرات (۱)

سایت بسیار زیبایی دارین

لطفا اگه وقت کردید به وبلاگ منم سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی